Identiteitskaart

Met een identiteitskaart laat u zien wie u bent (identificeren) en reist u naar bijna alle landen in Europa. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder en 5 jaar geldig voor personen jonger dan 18 jaar.

Voorwaarden

  • U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan
  • Als u een identiteitskaart voor uw kind aanvraagt, neemt u uw kind mee
  • Uw oude (verlopen) reisdocument(en) moet u inleveren.
  • U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op. Als u een identiteitskaart voor uw kind ophaalt, neemt u uw kind mee.
  • U moet uw reisdocumenten afhalen binnen de wettelijke termijn van 3 maanden na aanvraagdatum. Haalt u het document niet binnen die periode af dan wordt het vernietigd. Wilt u vervolgens een nieuw document aanvragen dan is daarvoor een nieuwe aanvraag nodig en betaalt u opnieuw de aanvraagkosten

Kosten

  • Identiteitskaart voor kinderen tot en met 17 jaar €  32,90 (5 jaar geldig)
  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar €  64,00 (10 jaar geldig)
  • Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart € 50,90.

Aanvraag

  • U vraagt dit aan bij de balie Burgerzaken va het Stadhuis.
  • U kunt alleen terecht op afspraak. Maak een afspraak online of bel met 14 0522 (op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 uur en 17.00 uur).

Meenemen

  • Alle oude reisdocumenten (paspoort of identiteitskaart) die in uw bezit zijn (geldig of verlopen).
  • Eén recente pasfoto niet ouder dan 6 maanden die voldoet aan de eisen
  • Geld of pinpas. U betaalt bij de aanvraag van het paspoort

Voor kinderen jonger dan 12 jaar

  • Een ingevuld en ondertekend formulier toestemming reisdocument minderjarige (PDF) van beide ouders of van degene die het gezag heeft.
  • Van beide ouders/gezaghebbenden een origineel en geldig identiteitsbewijs (geen kopie).
  • Minimaal 1 ouder/gezaghebbende moet bij de aanvraag en het ophalen aanwezig zijn, en ook degene voor wie het paspoort bestemd is

Tips

  • Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online in. Uiterlijk de eerstvolgende werkdag registreren wij uw vermiste reisdocument. U kunt de vermissing ook melden aan de balie van het Stadhuis op afspraak. Dan kunt u daarna direct een nieuw document aanvragen.
  • Vindt u alsnog uw identiteitskaart? Lever dit dan in bij de gemeente, dit document  is namelijk niet meer geldig.
  • Bent u uw reisdocument in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.