Identiteitskaart
Met een identiteitskaart laat u zien wie u bent (identificeren) en reist u naar bijna alle landen in Europa. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder en 5 jaar geldig voor personen jonger dan 18 jaar. Voor het Verenigd Koninkrijk heeft u een geldig paspoort nodig.
Voorwaarden
- U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan
- Als u een identiteitskaart voor uw kind aanvraagt, neemt u uw kind mee
- Uw oude (verlopen) reisdocument(en) moet u inleveren.
- U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op.
- U moet uw reisdocumenten afhalen binnen de wettelijke termijn van 3 maanden na aanvraagdatum. Haalt u het document niet binnen die periode af dan wordt het vernietigd. Wilt u vervolgens een nieuw document aanvragen dan is daarvoor een nieuwe aanvraag nodig en betaalt u opnieuw de aanvraagkosten.
Kosten
- Identiteitskaart voor kinderen tot en met 17 jaar € 36,95 (5 jaar geldig)
- Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 68,50 (10 jaar geldig)
- Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart € 51,60.
Aanvraag
- U vraagt dit aan bij de balie Burgerzaken va het Stadhuis.
- U kunt alleen terecht op afspraak. Maak een afspraak online of bel met 14 0522 (op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 uur en 17.00 uur).
Meenemen
- Alle oude reisdocumenten (paspoort of identiteitskaart) die in uw bezit zijn of van (geldig of verlopen).
- Eén recente pasfoto niet ouder dan 6 maanden die voldoet aan de eisen
- Geld of pinpas. U betaalt bij de aanvraag van het paspoort
Voor kinderen jonger dan 12 jaar
- Een ingevuld en ondertekend formulier toestemming reisdocument minderjarige (PDF) van beide ouders of van degene die het gezag heeft.
- Van beide ouders/gezaghebbenden een origineel en geldig identiteitsbewijs (een kopie mag ook).
- Minimaal 1 ouder/gezaghebbende moet bij de aanvraag aanwezig zijn, en ook degene voor wie het paspoort bestemd is.
- Voor kinderen onder de twaalf jaar is het advies om een gezaghouder aanwezig te laten zijn bij het afhalen van het document. Dit mag ook een meerderjarige gemachtigde zijn..
Tips
- Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een vermissingsverklaring online in. Uiterlijk de eerstvolgende werkdag registreren wij uw vermiste reisdocument. U kunt de vermissing ook melden aan de balie van het Stadhuis op afspraak. Dan kunt u daarna direct een nieuw document aanvragen.
- Vindt u alsnog uw identiteitskaart? Lever dit dan in bij de gemeente, dit document is namelijk niet meer geldig.
- Bent u uw reisdocument in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.