In Meppel mogen winkels in bepaalde branches op zondag open zijn. Andere winkels kunnen gezamenlijk maximaal voor 12 koopzondagen per kalenderjaar openstelling aanvragen.
Voorwaarden
Winkels in de volgende branches mogen open zijn op zondag van 12.00 tot 22.00 uur:
Supermarkten (SBI47.11)
Winkels in brood en banket (SBI 47.24.1)
Doe-het-zelfzaken (SBI 47.52)
Woon- en woninginrichtingszaken (SBI 47.53, 47.54 en 47.59)
Showroombedrijven met auto’s, boten en caravans, motorfietsen en (brom)fietsen, sport- en kampeerartikelen (SBI 45.11, 45.19, 45.32, 45.40.2 en 47.64).
Winkels mogen niet open zijn op:
1e paasdag
1e pinksterdag
1e kerstdag
Nieuwjaarsdag
Op 24 december; 4 mei en Goede Vrijdag moeten alle winkels vanaf 19.00 uur sluiten.
Koopzondagen centrum
Overige winkels mogen maximaal 12 koopzondagen per jaar open zijn. Dit regelt de Meppeler Handelsvereniging centraal. U kunt dus niet zelf de koopzondagen aanvragen.
In 2025 is ontheffing verleend voor:
30 Maart (seizoensopening)
15 Juni (Grachtenfestival)
28 September (Fashion in the City)
30 November (Black Friday)
21 December (Dickens)
Opties: 13 april, 25 mei, 26 oktober, 14 december, 28 december
Als eigenaar van een woning, gebouw of stuk grond betaalt u onroerende zaakbelasting (OZB) aan de gemeente. De hoogte van de OZB hangt af van de waarde van het pand of de grond. Dit heet de WOZ-waarde. Bekijk de gegevens in de digitale belastingbalie.
De WOZ-waarde is de geschatte marktwaarde van uw woning op 1 januari van het vorige jaar (de waardepeildatum). De gemeente stelt jaarlijks de WOZ-waarde van uw woning vast en maakt deze in de eerste 8 weken van het jaar bekend. U ontvangt de WOZ-waarde per post of digitaal via MijnOverheid.nl
Onroerendezaakbelasting (OZB)
De onroerende zaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Met de opbrengst financieren we gemeentelijke voorzieningen. De gemeente is vrij om te bepalen waaraan dit besteed wordt.
Er zijn 2 soorten OZB:
Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen
Gebruikersbelasting voor niet-woningen
Bent u zowel eigenaar als gebruiker van een niet-woning, dan betaalt u beide belastingen.
Hoe het werkt
De WOZ-waarde staat op de WOZ-beschikking die u elk jaar van de gemeente ontvangt
Bekijk het taxatieverslag in de digitale belastingbalie
Via het contactformulier kunt u ook een kopie van het taxatieverslag opvragen. U moet dan het volgende vermelden:
Naam
Adres
Woonplaats
Burgerservicenummer (BSN)
Belastingjaar van de aanslag
Adres van het object
Kosten
De hoogte van de OZB is een percentage van de WOZ-waarde die is vastgesteld.
Soort
2025
2024
Woningen eigenaar
0,113 %
0,114%
Niet woningen eigenaar
0,435%
0,446%
Niet-woningen gebruiker
0,308%
0,327%
Goed om te weten
De WOZ-waarde van woningen is openbaar. Voor woningen in de gemeente Meppel kunt u deze informatie opzoeken via het WOZ-waardeloket.
Eigenaar
Als u uw pand verkoopt, krijgt u geen geld terug voor de onroerendezaakbelasting die u al heeft betaald. De regel is dat degene die op 1 januari eigenaar van het pand is, de belasting voor het hele jaar moet betalen. Bij de verkoop van een pand houdt de notaris hier meestal rekening mee. Hij zorgt ervoor dat de koper een deel van de belasting vergoedt aan de verkoper via de afrekening bij de verkoop. Zo wordt de belasting eerlijk verdeeld tussen de oude en de nieuwe eigenaar.
Gebruiker
Een gebruiker van een pand is verplicht om het gehele belastingjaar de onroerendezaakbelasting gebruik te betalen. Dit omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. U bent verantwoordelijk voor betaling van het volledige belastingbedrag, ongeacht wanneer u het pand verlaat.
Bij een laag inkomen en weinig spaargeld heeft u misschien recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding vraagt u aan via de digitale belastingbalie.
Omdat de gemeente uw afval ophaalt moet u afvalstoffenheffing betalen. Als gebruiker van een woning ontvangt u hiervoor een belastingaanslag, ook als u geen afval meegeeft. In de digitale belastingbalie kunt u de aanslag inzien en betalen.
Als u naar een andere gemeente verhuist, hoeft u de resterende volle maanden van het belastingjaar niet te betalen. Bij een verhuizing binnen Meppel blijft de aanslag gelijk
In de digitale belastingbalie kunt u ook het volgende:
Een zienswijze is een mening over een plan of besluit dat de gemeente wil gaan nemen. In sommige gevallen neemt de gemeente niet direct een besluit maar komt er eerst een voorgenomen besluit of ontwerpplan. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u een zienswijze indienen.
Voorwaarden
Het gaat alleen om een reactie over ontwerpbesluiten of ontwerpplannen
U geeft uw zienswijze binnen 6 weken na publicatie van het besluit of plan
Hoe het werkt
De gemeente maakt plannen en aanvragen bekend via overheid.nl
Bij het plan of besluit geven wij aan hoe en wanneer u kunt reageren
U kunt hier binnen 2 tot 6 weken op reageren
Geef aan met welke punten van het besluit u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kunnen wij alsnog meenemen in het definitieve besluit
Naast digitaal kan dit schriftelijk of mondeling. Zie onze contactpagina
Klacht
Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over contact dat u had met een medewerker of bestuurder van de gemeente. Probeer dit eerst uit te praten met de persoon. Lukt dit niet, dan kunt u een klacht indienen. U mag ook eerst contact opnemen met de klachtencoördinator.
Voorwaarden
Een klacht gaat over gedrag van een medewerker van de gemeente. Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente maakt u bezwaar. Gaat het over overlast of over het onderhoud van de openbare ruimte maak hiervan melding.
Hoe het werkt
Probeer eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Als dit niet lukt stuurt u ons een klacht. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachtencoördinator om het probleem voor te leggen.
U kunt uw klacht digitaal doorgeven, telefonisch of schriftelijk. Zie hiervoor onze contactpagina.
U ontvangt een ontvangstbevestiging of de klachtencoördinator belt u
De klachtencoördinator bespreekt met u wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen
Wanneer u tevreden bent met de uitkomst eindigt de klachtprocedure
Als u graag wilt dat uw klacht verder wordt onderzocht en officieel beoordeeld starten we een formele behandeling van uw klacht
De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Soms hebben we meer tijd nodig. Wij informeren u hierover
Een formele klachtbehandeling eindigt met een brief met een beoordeling van uw klacht
Goed om te weten
Als u niet tevreden bent kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Dit kost niets. U moet eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben gevolgd, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Informatie www.nationaleombudsman.nl (opent in nieuw tabblad)
Wij vinden het belangrijk dat u op tijd een besluit van ons ontvangt. Moet u te lang wachten op ons besluit? Meld dit bij ons en vraag ons om alsnog een besluit te nemen. Ook kunt u een dwangsom (geldbedrag) vragen.
Voorwaarden
Wanneer wij uw aanvraag of bezwaar ontvangen, moeten wij op tijd een besluit nemen. Meestal staat in de wet wanneer dit is. Staat dit niet in de wet? Dan geldt een redelijke termijn. Vaak is dat 8 weken
Soms duurt het langer voor wij een besluit nemen. In een aantal gevallen kunnen we daarom de beslistermijn verlengen. U ontvangt daarover altijd van ons een brief. Omdat we de beslistermijn niet overschrijden, heeft u geen recht op een dwangsom
Na de ontvangst van melding neemt de gemeente binnen 2 weken een besluit
Wanneer de gemeente dit niet doet:
Heeft u automatisch recht op een geldbedrag. Dit is voor elke dag dat de gemeente de beslistermijn overschrijdt met een maximum van 42 dagen. De vergoeding start bij € 23 en bedraagt maximaal € 1442,00
Kunt u beroep instellen bij de rechter. U hoeft niet eerst bezwaar te maken tegen het uitblijven van een beslissing. Verklaart de rechtbank het beroep gegrond, dan moet de gemeente alsnog binnen 2 weken beslissen
Aansprakelijkheid gemeente
Wanneer u schade oploopt door de gemeente Meppel, kunt u ons aansprakelijk stellen. De gemeente is in principe pas aansprakelijk als er sprake is van nalatigheid. U moet dit aantonen.
Voorwaarden
U kunt een schadeclaim indienen bij de gemeente als u schade heeft opgelopen door toedoen van de gemeente. Bijvoorbeeld bij:
Achterstallig onderhoud van gemeentelijke objecten, zoals wegen, openbaar groen en bouwwerken
Gemeentelijk handelen, zoals schade aan uw voertuig veroorzaakt door voertuigen van de gemeente
Hoe het werkt
Wanneer sprake is van verwijtbaarheid of nalatigheid, vergoeden wij uw kosten
Als u alcohol schenkt tijdens een evenement of feest moet toestemming aanvragen bij de gemeente. U vraagt dan een ontheffing van artikel 35 van de alcoholwet aan. Dit moet minimaal 8 weken van te voren. U hoeft geen horecaondernemer te zijn.
Voorwaarden
De ontheffing is alleen geldig voor het schenken van dranken met maximaal 15% alcohol
Het evenement duurt maximaal 12 dagen achter elkaar
Minstens 1 leidinggevende is altijd aanwezig en controleert het schenken van drank
De leidinggevende is 21 jaar of ouder en heeft geen strafblad. Vooraf is bekend wie dat is. Er kunnen meerdere leidinggevenden zijn
Soms wilt u als winkelier buiten normale openingstijden open zijn. Bijvoorbeeld vanwege een bijzondere gelegenheid of voor het starten van een avondwinkel op werkdagen. Vraag een ontheffing aan voor afwijkende winkelopenstelling bij de gemeente.
Voorwaarden
Volgens de winkeltijdenwet mag een winkel geopend zijn tussen 6:00 en 22:00 uur
De gemeente kan u ontheffing verlenen zodat u buiten deze uren geopend mag zijn
De openstelling leidt niet tot overlast op de woon- en leefsituatie en de openbare orde in de omgeving