Ga naar de inhoud

Haven

Meppel is bereikbaar voor schepen tot circa 3000 ton. Rondom Meppel zijn diverse havens voor overslag van containers en bulkgoederen. Voor de recreatievaart zijn ligplaatsen in de haven en langs de kades van de stadsgrachten beschikbaar. Ook is bij de jachthaven een camperterrein. Reserveren is niet mogelijk.

Kosten

  • Ligplaats voor een boot: €1,95 per meter, per nacht
  • Camperplek: €17,00 per nacht
  • Bekijk alle tarieven in de verordening havengelden op overheid.nl
  • U kunt betalen bij het havenkantoor

Havenkantoor

  • Havenkantoor Westeinde 43, 7941EL Meppel geopend:
    • Maandag tot en met vrijdag: 8.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur
    • Zaterdag: 14.00 tot 16.00 uur
  • Havenmeester bereikbaar op 0522 850720 (maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
  • E-mail: haven@meppel.nl

Bedieningstijden

Wilt u de Kaapbruggen, de Eshuisbrug of Galgenkampsbrug laten openen? Gebruik marifoonkanaal 22 of bel naar 088-79 74 336.

DagenTijden
Maandag tot en met zaterdag6.00 tot 22.00 uur
Zondag, 2e Paasdag, 2e Pinksterdag10.00 tot 18.00 uur
24 en 31 december6.00 tot 18.00 uur
Kerstdagen en Nieuwjaarsdag Geen bediening

  • Wilt u de sluis of sluisbrug laten openen? Bel dan naar 0522 850722. Krijgt u geen gehoor? Bel dan naar 0522 850720
  • De Boazbrug, Zuiderbrug, Emmabrug en Prinsenbrug kunnen op verzoek open tijdens de bedieningstijden van de Meppelersluis
PeriodeDagenTijden
15 juni tot en met 30 juniMaandag tot en met zondag10.00 tot 12.00 uur
13.00 tot 15.00 uur
1 juli tot en met 31 augustusMaandag tot en met zondag9.00 tot 12.00 uur
13.00 tot 16.30 uur
1 september tot en met 14 septemberMaandag tot en met zondag10.00 tot 12.00 uur
13.00 tot 15.00 uur
15 september tot en met 14 juniMaandag tot en met zaterdag. Zondag geslotenOp afspraak

Beroepsvaart

  • Toegestane scheepsafmetingen (bij NAP):
    • Tot de Kaapbruggen: maximaal 110 m lang, 11,50 m breed, 3,25 m diep
    • Tot de Galgenkampsbrug: maximaal 110 m lang, 11,50 m breed, 2,75 m diep
    • Particuliere loskade industrieterrein Rogat: 65 m lang, 7,30 m breed, 2,50 m diep
  • Voor het gebruik van de haven betaalt u havengelden. Bekijk de tarieven in de verordening havengelden op overheid.nl
  • Schepen kunnen wachten in de wachthaven. Regels die hiervoor gelden leest u in het wachthavenreglement op overheid.nl

Goed om te weten

  • De wachthaven Meppel en Sethehaven vallen onder de gemeente Meppel
  • Het Meppelerdiep (Drents deel) is in beheer bij Provincie Drenthe, productgroep Wegen en Kanalen. Telefoon: 0592-36 53 45 of 0592-36 53 31

Advies en contact

Meppel heeft een sterk midden- en kleinbedrijf. Niet alleen de gevestigde ondernemers maar ook nieuwe ondernemers zijn belangrijk voor onze gemeente. Team Economie is uw aanspreekpunt voor vragen over ondernemen in Meppel, vergunningen, subsidies, het vinden van personeel of een geschikte locatie voor uw bedrijf. Zij helpen u graag op weg!

Onze accountmanagers

Harry ter Wal

Accountmanager bedrijven

Contact: telefoon +316 53 15 42 11 e-mail h.twal@meppel.nl

  • Oevers ABC en D
  • Ontwikkeling Noord III
  • Overige nieuwe ontwikkelingen bedrijventerreinen

Angela Timmer

Accountmanager bedrijven

Contact: telefoon +316 14 32 28 24 e-mail a.timmer@meppel.nl

  • Blankenstein
  • Oevers E
  • Noord I en II
  • Spijkerserve Nijeveen
  • Rogat

Cyril Kroontje

Accountmanager werk

Contact: telefoon +316 33 18 26 66 e- mail c.kroontje@meppel.nl

  • Personeelsvraagstukken
  • Werving en selectie binnen onze regio

Geja Brouwer

Beleidsadviseur

Contact: telefoon +316 46 85 71 10 e-mail g.brouwer@meppel.nl

  • Ontwikkelingen markt- en overige standplaatsen
  • Ontwikkelingen detailhandel en horeca in de binnenstad, wijkwinkelcentra en dorpskern Nijeveen

Woo-verzoek

De Wet open overheid (Woo) regelt het openbaar maken van informatie door de gemeente. Sommige informatie maakt de gemeente zelf al bekend. Zoekt u informatie die niet online vindbaar is, stuur u ons een informatieverzoek of verzoek Wet open overheid (Woo)-verzoek. Heeft u een vraag? Neem contact met ons op

Informatie opzoeken

Kijk eerst op de website open.meppel.nl voor alle informatie die wij al online bekendmaken.

Hoe het werkt

Volg de stappen voor een uitleg over de werkwijze.

Soms is bepaalde informatie nodig voor eigen gebruik. U hebt de informatie bijvoorbeeld nodig om een klacht in te dienen of om bezwaar te maken. Een informatieverzoek is de snelste manier van informatie opvragen. U vraagt dan ‘gewoon’ informatie bij ons op. Er volgt geen formele procedure, maar wij sturen de documenten of antwoorden op uw vragen naar u toe als dat kan en mag. De informatie maken we niet openbaar voor iedereen.

Een informatieverzoek kunt u op 2 manieren doen:

  1. Vul het contactformulier in met als onderwerp: informatieverzoek
  2. Of stuur een brief. Zie voor de adresgegevens onze contactpagina

Verzoek tot inzage

Wilt u inzage in de persoonsgegevens die de gemeente Meppel van u verwerkt? Bijvoorbeeld in een dossier van het Sociaal Domein? Of wilt u informatie over de bewaartermijn van de persoonsgegevens in ons afvalregistratiesysteem? Kijk op www.meppel.nl/privacy hoe u gebruik kunt maken van uw rechten zoals genoemd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Een Woo-verzoek

Bij een Woo-verzoek is het de bedoeling van verzoeker om bestaande documenten openbaar te maken voor iedereen. Hierbij gelden een aantal regels voor de afhandeling en openbaarmaking. Een beslissing op een Woo-verzoek is een besluit, waardoor de documenten openbaar zijn voor iedereen. Dit heeft tot gevolg dat de afhandeling van een Woo-verzoek langer duurt dan een informatieverzoek.

Bedenk voordat u contact zoekt welke soort informatie u wilt opvragen via het Woo-verzoek. Wij kunnen u dan sneller helpen. Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal verstrekken. Wij maken niet automatisch alle informatie openbaar. Zie ‘Niet alles is openbaar’.

U doet een Woo-verzoek in de volgende gevallen:

  • U wilt informatie die gaat over een taak van de gemeente
  • U wilt informatie over een organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente
  • U bent een onderzoeker en wil informatie voor het doen van onderzoek

U kunt documenten bekijken waarin de informatie niet onleesbaar is gemaakt. Persoonsgegevens van ambtenaren zijn wel onleesbaar gemaakt. Maakt u een afspraak om de documenten te bekijken in het stadhuis? We vragen u een geheimhoudingsverklaring te tekenen en uw identificatiebewijs te laten zien.

De Woo-contactpersonen geven advies of uitleg als u:

  • wilt weten welke informatie bij de gemeente aanwezig is
  • wilt weten hoe u informatie opvraagt bij de gemeente
  • twijfelt tussen een informatieverzoek, een Woo-verzoek of een verzoek tot inzage
  • uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek doet

U kunt voor uw vraag ook eerst contact met ons opnemen. In het gesprek vertelt u welke informatie u zoekt en krijgt u advies of uitleg.

Om uw Woo-verzoek in behandeling te kunnen nemen, hebben wij gegevens van u nodig. Wij vragen altijd om uw adres, naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze laatste hoeft u niet verplicht te vermelden. Verder vragen wij u om zo duidelijk mogelijk aan te geven naar welke informatie u op zoek bent. We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek en om contact met u te kunnen opnemen als wij vragen hebben.

Een Woo-verzoek doet u als volgt:

  • Digitaal met DigiD
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien. Vertel ook om welke periode het gaat
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres)).
  • Per brief. Zie onze contactpagina
    • Schrijf in uw brief: Ik wil een Woo-verzoek doen
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien; Vertel ook om welke periode het gaat
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres))

Proces

Na uw Woo-verzoek ontvangt u een ontvangstbevestiging waarin staat:

  • Of uw verzoek voldoet aan de voorwaarden voor een Woo-verzoek
  • Wanneer u uiterlijk een beslissing ontvangt. De wettelijke beslistermijn is vier weken. Daarop is twee weken vertraging mogelijk. U ontvangt de beslissing in principe dus binnen maximaal zes weken. Dit kan anders zijn als het een zeer omvangrijk verzoek betreft. Als dat het geval is, nemen wij contact met u op
  • Of we de informatie openbaar maken en zo ja, waar we dat doen

Besluiten wij om de informatie met u te delen? Dan ontvangt u de informatie meestal tegelijk met het besluit. Wij versturen de informatie nog niet als een derde partij betrokken is. Zo heeft deze de kans om in bezwaar te gaan en een voorlopige voorziening bij de rechter aan te vragen om de stukken nog niet openbaar te maken. Wij kunnen uw Woo-verzoek ook helemaal of gedeeltelijk afwijzen. Wij kunnen dit doen als wij de gevraagde informatie niet kunnen delen of als wij de informatie niet hebben. Als dit het geval is, vertellen wij u dit in het Woo-besluit dat u van ons krijgt.

Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal en kosteloos beschikbaar stellen. Mocht u de documenten toch op papier willen ontvangen, dan kunnen wij hier kosten voor in rekening brengen.

Heeft u daarna nog vragen over uw Woo-verzoek en de afhandeling daarvan? Stuur dan een e-mail naar het mailadres dat in uw Woo-besluit staat.

Overlijden aangifte 

Als iemand uit Meppel overlijdt moet een nabestaande of de uitvaartverzorger dit binnen 6 dagen online melden bij de gemeente. Als dit niet mogelijk is, kunt een afspraak maken.

Nodig

  • Ondertekende verklaring van de arts of lijkschouwer
  • Geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
  • Bij overlijden in het buitenland: overlijdensakte in het Engels, Frans of Duits

Hoe het werkt

  • Wij maken een overlijdensakte en passen de gegevens aan in de Basisregistratie Personen (BRP)
  • U ontvangt de documenten binnen 2 werkdagen

Kosten

Afschrift overlijdensakte € 17,10

Zie ook

Meer informatie

Inzage archief

De archiefbewaarplaats van de gemeente is in de kelder van het stadhuis gevestigd. Veel informatie is ook digitaal, online beschikbaar. Persoonlijk archiefstukken inzien kan alleen op afspraak. Voor opvragen van bouwtekeningen stuurt u ons een verzoek.

Hoe het werkt

Wilt u informatie opzoeken? Check eerst de aangegeven websites op deze pagina. Is de informatie niet online vindbaar stuur ons een verzoek. Neem dan contact met ons op via onze contactpagina. Daarbij geldt: hoe duidelijker uw vraag, hoe vollediger het antwoord.

Archief Meppel

In ons archief is materiaal beschikbaar vanaf 1811. Naast archief burgerlijke stand en het bevolkingsregister ook bouwdossiers vanaf ongeveer 1900. Daarnaast zijn van veel andere onderwerpen dossiers aanwezig.

Oudere archieven

Voor de oudere archieven moet u bij het Drents Archief, Brink 4 in Assen zijn. Met deze archieven worden het archief van Nijeveen over de jaren 1594-1852 en het archief van Meppel over de jaren 1421-1813 bedoeld.

Gravenarchief

Het gravenarchief is te raadplegen op de website van Oud Meppel

Stamboomonderzoek

Wie stamboomgegevens uit de gemeente Meppel nodig heeft, kan op de volgende manieren op zoek gaan:

  • Via de website www.drentsarchief.nl
  • Geboorteaktes zijn na 100 jaar openbaar, huwelijksaktes na 75 jaar en overlijdensaktes na 50 jaar. De burgerlijke stand van Nijeveen begint per 1 januari 1812; die van Meppel per 30 april 1811
  • Wanneer u niets kunt vinden neemt u contact op met het team DIV van de gemeente Meppel

Parkeren bedrijven

Als uw bedrijf een plek heeft in een gebied met betaald parkeren, kunt u een bedrijfsontheffing aanvragen. Staat uw bedrijf in een woonwijk, dan kunt u een bedrijfsvergunning aanvragen. Dit regelt u online.

Voorwaarden

  • Uw bedrijf staat op het adres dat bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd
  • Uw bedrijf heeft geen eigen parkeerplaats
  • Voor het beroep of bedrijf is gebruik van een parkeerterrein vlakbij het bedrijf noodzakelijk. Niet voor woon-werkverkeer
  • U kunt aantonen dat de ontheffing of vergunning nodig is. Ander komt u alleen in aanmerking voor een woonwerkontheffing
  • U kunt maximaal 3 ontheffingen of 2 vergunningen per adres krijgen

Tijdelijke parkeerontheffing

  • Uw bedrijf (bijvoorbeeld schilder of stratenmaker) voert tijdelijk werkzaamheden uit in een gebied met betaald parkeren of vergunningparkeren
  • Het is nodig is om dicht bij het werkadres te parkeren

Hoe het werkt

  • Vraag de ontheffing of vergunning online aan
  • Ook tijdelijke (kenteken)wijzigingen regelt u online
  • De vergunning of ontheffing registreren we digitaal. U ontvangt geen pasje of raamsticker 
  • Wanneer een parkeerplaats vol is plaatsen wij u automatisch op de wachtlijst

Kosten

CategorieSpecificatieTarief per kalenderjaar
Voetgangers-/betaald parkeren gebied
(Bleekerseiland, Koekoek-straat, P-Stadhuis,
Stoombootkade, Vledderstraat, De Swaenenborgh)
1e ontheffing€ 299,28
2e ontheffing€ 448,68
3e ontheffing€ 598,56
Bedrijf in een woonwijk1e ontheffing€ 74,76
2e ontheffing€ 199,44
Algemene ontheffingVast tarief€ 664,92
Tijdelijke parkeerontheffing (maximaal 1 maand)Per dag€ 11,78
Per week€ 34,63

Toelichting

Als uw bedrijf een parkeerplek nodig heeft binnen het hele gereguleerde gebied, kunt u een algemene ontheffing aanvragen. Dit kan alleen in de volgende gevallen:

  • U vervoert bederfelijke of dure spullen of doet geldtransport
  • U levert diensten op onregelmatige tijden bij klanten (zoals bij storingen of reparaties)
  • U moet bij spoed snel kunnen parkeren (bijvoorbeeld als arts, thuiszorger of uitvaartverzorger)

Let op: u mag met deze ontheffing niet parkeren achter het Stadhuis of in een parkeergarage

Koninklijke onderscheiding

Als u vindt dat een persoon, bedrijf of vereniging uit Meppel een Koninklijke onderscheiding verdient, kunt u dit doorgeven aan de gemeente.

Hoe het werkt

Personen voorstellen

Bedrijven voorstellen

  • Stuur een goed onderbouwde aanvraag naar de burgemeester van Meppel
  • Wij sturen de aanvraag door naar de commissaris van de Koning (cdK)
  • Het kabinet van de cdK onderzoekt het bedrijf
  • De cdK stuurt zijn advies naar de Particulier Secretaris van Zijne Majesteit de Koning
  • De Koning neemt zelf een beslissing
  • Bedrijven die minder dan 100 medewerkers hebben, maken kans op het predicaat Hofleverancier. Grotere bedrijven maken kans op het predicaat Koninklijk
  • De cdK of de burgemeester geeft de oorkonde aan de organisatie, die het logo mag aanpassen. Het predicaat is 25 jaar geldig. Daarna moet de organisatie een nieuwe aanvraag doen. Dit moet ook als de statuten wijzigen
  • De Staatscourant meldt welke organisaties het predicaat Koninklijk of Hofleverancier hebben

Verenigingen voorstellen

Bij een jubileum kunt u een Koninklijke Erepenning aanvragen voor:

  • een vereniging die zich op het eigen gebied nuttig heeft gemaakt
  • filantropische, wetenschappelijke, culturele of maatschappelijke verenigingen of instellingen
  • sportverenigingen

Meer informatie

Ontheffing inrijden voetgangersgebied

In voetgangersgebieden geldt een inrijverbod. U kunt als bedrijf of bewoner de gemeente vragen om een ontheffing voor het inrijverbod. U regelt de ontheffing snel en eenvoudig online.

Voorwaarden

Bedrijven

  • U heeft een bezorgdienst van spullen naar klanten. Alleen de eigenaar van het bedrijf kan 1 ontheffing krijgen
  • Het betreft een bedrijf met aan- en afvoer van:
    • bederfelijke producten (zoals vlees, vis, groente, fruit, bloemen)
    • kostbare zaken (zoals juwelier, bank)
    • u kunt niet voor 11 uur bevoorraden
  • Met deze ontheffing mag niet geparkeerd worden in het voetgangersgebied
  • Een ontheffing is maximaal 1 jaar geldig, uiterste datum is altijd 31 december

Bewoners

  • U heeft een parkeerplaats op eigen terrein die alleen via het voetgangersgebied te bereiken is
  • Met deze ontheffing kan niet worden geparkeerd in het voetgangersgebied
  • Een ontheffing is maximaal 1 jaar geldig, uiterste datum is altijd 31 december

Kosten

€ 40,65

Hoe het werkt

  • U doet jaarlijks op tijd (december) een nieuwe aanvraag
  • Vraag het parkeer product online aan via parkeren.meppel.nl met DigiD of eHerkenning niveau 2
  • Binnen 2 weken ontvangt u bericht
  • De vergunning of ontheffing registreren we digitaal. U ontvangt geen pasje of raamsticker 
  • Ook tijdelijke (kenteken)wijzigingen regelt u online

Wegwerkzaamheden

De huidige en geplande wegwerkzaamheden worden doorgegeven aan het meldsysteem voor wegbeheerders en gepubliceerd op een landelijke website.

Hoe het werkt

  • Standaard worden de wegwerkzaamheden van vandaag aangegeven
  • U kunt dit zelf wijzigen in aankomende week of maand

Soorten wegwerkzaamheden

Op de kaart staan:

  • Wegwerkzaamheden van dit moment
  • Geplande wegwerkzaamheden
  • Omleidingen
  • Evenementen

Parkeren recreatievoertuig

U mag uw caravan of een voertuig wat hierop lijkt maximaal 3 dagen achter elkaar op de openbare weg in de buurt parkeren. Het is mogelijk de gemeente een ontheffing te vragen voor het parkeren van het voertuig voor een langere periode.

Voorwaarden

  • U bent in het bezit van een voertuig dat voor recreatie of andere verkeersdoelen wordt gebruikt (vouwwagen, caravan, camper, trailer, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen etc.) Zie verordening Fysieke leefomgeving op overheid.nl
  • Afhankelijk van uw uitleg, verleent de gemeente u ontheffing
  • De ontheffing is voor maximaal 14 dagen
  • Het geparkeerde voertuig mag geen overlast veroorzaken voor andere weggebruikers

Hoe het werkt

  • U kunt de ontheffing online aanvragen met DigiD
  • Binnen 2 weken ontvangt u hierover bericht
  • De ontheffing registreren we digitaal. U ontvangt geen pasje of voorruit sticker

Goed om te weten

Wanneer uw geparkeerde caravan of ander voertuig overlast veroorzaakt:

  • Vraagt de gemeente u uw voertuig weg te halen
  • Wanneer u uw voertuig niet verwijdert, voert de gemeente uw voertuig af naar de gemeentewerf
  • U haalt uw voertuig binnen 13 weken op, tegen betaling van de kosten
  • Wanneer u uw voertuig niet afhaalt, verkoopt of vernietigt de gemeente uw voertuig