Ga naar de inhoud

Woo-verzoek

De Wet open overheid (de Woo) regelt het openbaar maken van informatie door de gemeente. Sommige informatie maakt de gemeente zelf al bekend. Zoekt u informatie die niet online vindbaar is stuurt u ons een informatieverzoek of verzoek Wet open overheid (Woo)-verzoek. Heeft u een vraag? Neem contact met ons op

Informatie opzoeken

Kijk eerst op de website open.meppel.nl voor alle informatie die wij al online bekendmaken.

Hoe het werkt

Volg de stappen voor een uitleg over de werkwijze.

Soms is bepaalde informatie nodig voor eigen gebruik. U hebt de informatie bijvoorbeeld nodig om een klacht in te dienen of om bezwaar te maken. Een informatieverzoek is de snelste manier van informatie opvragen. U vraagt dan ‘gewoon’ informatie bij ons op. Er volgt geen formele procedure, maar wij sturen de documenten of antwoorden op uw vragen naar u toe als dat kan en mag. De informatie maken we niet openbaar voor iedereen.

Een informatieverzoek kunt u op 2 manieren doen:

  1. Vul het contactformulier in met als onderwerp: informatieverzoek
  2. Of stuur een brief. Zie voor de adresgegevens onze contactpagina

Verzoek tot inzage

Wilt u inzage in de persoonsgegevens die de gemeente Meppel van u verwerkt? Bijvoorbeeld in een dossier van het Sociaal Domein? Of wilt u informatie over de bewaartermijn van de persoonsgegevens in ons afvalregistratiesysteem? Kijk op www.meppel.nl/privacy hoe u gebruik kunt maken van uw rechten zoals genoemd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Een Woo-verzoek

Bij een Woo-verzoek is het de bedoeling van verzoeker om bestaande documenten openbaar te maken voor iedereen. Hierbij gelden een aantal regels voor de afhandeling en openbaarmaking. Een beslissing op een Woo-verzoek is een besluit, waardoor de documenten openbaar zijn voor iedereen. Dit heeft tot gevolg dat de afhandeling van een Woo-verzoek langer duurt dan een informatieverzoek.

Bedenk voordat u contact zoekt welke soort informatie u wilt opvragen via het Woo-verzoek. Wij kunnen u dan sneller helpen. Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal verstrekken. Wij maken niet automatisch alle informatie openbaar. Zie ‘Niet alles is openbaar’.

U doet een Woo-verzoek als u:

  • informatie wilt die gaat over een taak van de gemeente;
  • informatie wilt over een organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente;
  • een onderzoeker bent en informatie wilt voor het doen van onderzoek.

Zij kunnen documenten bekijken waarin de informatie niet onleesbaar is gemaakt. Persoonsgegevens van ambtenaren zijn wel onleesbaar gemaakt. Maakt u een afspraak om de documenten te bekijken in het stadhuis? We vragen u een geheimhoudingsverklaring te tekenen en uw identificatiebewijs te laten zien.

De Woo-contactpersonen geven advies of uitleg als u:

  • wilt weten welke informatie bij de gemeente aanwezig is
  • wilt weten hoe u informatie opvraagt bij de gemeente
  • twijfelt tussen een informatieverzoek, een Woo-verzoek of een verzoek tot inzage
  • uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek doet

U kunt voor uw vraag ook eerst contact met ons opnemen. In het gesprek vertelt u welke informatie u zoekt en krijgt u advies of uitleg.

Om uw Woo-verzoek in behandeling te kunnen nemen, hebben wij gegevens van u nodig. Wij vragen altijd om uw adres, naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze laatste hoeft u niet verplicht te vermelden. Verder vragen wij u om zo duidelijk mogelijk aan te geven naar welke informatie u op zoek bent. We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek en om contact met u te kunnen opnemen als wij vragen hebben.

Een Woo-verzoek doet u als volgt:

  • Digitaal met Digid
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien. Vertel ook om welke periode het gaat;
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres)).
  • Per brief. Zie onze contactpagina
    • Schrijf in uw brief: Ik wil een Woo-verzoek doen;
    • Vertel duidelijk welke informatie u wilt ontvangen of welke documenten u wilt inzien; Vertel ook om welke periode het gaat;
    • Vermeld uw contactgegevens (naam, telefoonnummer, e-mailadres en (post)adres)).

Proces

Na uw Woo-verzoek ontvangt u een ontvangstbevestiging waarin staat:

  • Of uw verzoek voldoet aan de voorwaarden voor een Woo-verzoek;
  • Wanneer u uiterlijk een beslissing ontvangt. De wettelijke beslistermijn is vier weken. Daarop is twee weken vertraging mogelijk. U ontvangt de beslissing in principe dus binnen maximaal zes weken. Dit kan anders zijn als het een zeer omvangrijk verzoek betreft. Als dat het geval is, nemen wij contact met u op;
  • Of we de informatie openbaar maken en zo ja, waar we dat doen.

Besluiten wij om de informatie met u te delen? Dan ontvangt u de informatie meestal tegelijk met het besluit. Wij versturen de informatie nog niet als een derde partij betrokken is. Zo heeft deze de kans om in bezwaar te gaan en een voorlopige voorziening bij de rechter aan te vragen om de stukken nog niet openbaar te maken. Wij kunnen uw Woo-verzoek ook helemaal of gedeeltelijk afwijzen. Wij kunnen dit doen als wij de gevraagde informatie niet kunnen delen of als wij de informatie niet hebben. Als dit het geval is, vertellen wij u dit in het Woo-besluit dat u van ons krijgt.

Ons uitgangspunt is dat wij de informatie digitaal en kosteloos beschikbaar stellen. Mocht u de documenten toch op papier willen ontvangen, dan kunnen wij hier kosten voor in rekening brengen.

Heeft u daarna nog vragen over uw Woo-verzoek en de afhandeling daarvan? Stuur dan een e-mail naar het mailadres dat in uw Woo-besluit staat.