Ga naar de inhoud

Privacyverklaring Wpg gemeente Meppel

In deze privacyverklaring laat de gemeente Meppel zien op welke manier wij dagelijks omgaan met politiegegevens en privacy.

Politiegegevens

De gemeente Meppel gaat zorgvuldig en veilig om met politiegegevens. Dit geldt voor alle taken van de gemeente op het gebied van openbare orde, veiligheid en onderwijs. We vinden het belangrijk om u te informeren over hoe we deze gegevens verwerken en hoe we uw privacy beschermen en bewaken volgens de Wet politiegegevens (Wpg).

Buitengewoon opsporingsambtenaren

De gemeente Meppel heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij houden toezicht en zorgen ervoor regels in de openbare ruimte en het onderwijs worden nageleefd. Als er regels worden overtreden, treedt de boa op. Hierbij verwerkt de boa persoonsgegevens. Als de boa persoonsgegevens gebruikt voor toezicht, geldt de privacywet (AVG). Als de boa politiegegevens gebruikt, geldt de Wpg. bijvoorbeeld bij het opsporen van strafbare feiten of het handhaven van de openbare orde. Beide wetten stellen regels voor het omgaan met deze gegevens.

Doel

Wij gebruiken politiegegevens in de volgende situaties:

  • Als u een strafbaar feit heeft gepleegd, bijvoorbeeld volgens de leerplichtwet. We maken dan een proces-verbaal op
  • We verwerken gegevens als het gaat om betalingen die horen bij een proces-verbaal. Bijvoorbeeld:
    • Behandelen van bezwaren
    • toepassen van een regeling voor coulance
    • afspreken van een betalingsregeling
  • We doen onderzoek naar mensen die strafbare feiten hebben gepleegd, zoals het maken van graffiti
  • We sporen mensen op die betrokken zijn bij spuugincidenten, zodat het Openbaar Ministerie hen kan vervolgen

Grondslag

Boa’s mogen uw politiegegevens gebruiken omdat dit in de wet staat. Dit doen zij op basis van een wettelijke taak. De boa’s verwerken politiegegevens volgens:

  • De Leerplichtwet
  • Het Wetboek van Strafvordering
  • Het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
  • De Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Categorieën van politiegegevens

We gebruikende volgende gegevens:

  • Als wij u een proces-verbaal geven:
    • Contactgegevens
    • Geboortedatum
    • Geboorteplaats
    • Wat er is gebeurd, waar en wanneer
    • Burgerservicenummer (BSN)
    • Identiteitsbewijs en het nummer daarvan
    • Financiële gegevens als u betaalt of een betalingsregeling afspreekt
  • Als u bezwaar maakt of een coulanceverzoek doet::
    • Gegevens uit uw verzoek
    • Contactgegevens
    • Geboortedatum
    • Geboorteplaats
    • Nummer van het proces-verbaal
    • Andere gegevens die met het feit te maken hebben
  • Bij een aangifte verzamelen wij (voor zover mogelijk):
    • Contactgegevens
    • Geboortedatum
    • Geboorteplaats
    • In het geval van graffiti: de tag of het teken
    • Tijd, plaats en het soort strafbaar feit
    • Bij spuugincidenten: het DNA van de verdachte
  • Gebruik van camerabeelden
    • Wij kunnen camerabeelden gebruiken om strafbare feiten op te sporen en te onderzoeken

Bewaartermijn

In de wet (Wpg) staat hoelang we politiegegevens mogen bewaren:

  • Camerabeelden van gebouwen en terreinen bewaren we 28 dagen, als er geen incident is geweest
  • Zijn er beelden van een incident of misdrijf, dan bewaren we deze langer. We geven deze dan aan de politie voor strafrechtelijk onderzoek
  • Leerplichtgegevens bewaren we 2 jaar nadat iemand aan de kwalificatieplicht heeft voldaan
  • Heb je geen diploma, dan bewaren we de gegevens tot 2 jaar na je 23e verjaardag

Inzage in de politiegegevens

Alleen medewerkers die daar toestemming voor hebben, mogen uw gegevens bekijken. Zij mogen alleen die gegevens zien die zij nodig hebben voor hun werk. Soms geven we ook medewerkers van de politie of andere afdelingen binnen de gemeente toegang. Ook zij mogen alleen kijken naar wat nodig is voor hun taak.

Alles wat medewerkers doen in de systemen wordt opgeslagen in een logboek. Zo kunnen we altijd zien wie, wat, wanneer heeft gedaan met uw gegevens. Iedereen die met uw gegevens werkt, heeft een geheimhoudingsplicht.

Als we u een proces-verbaal geven, controleren we uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doen we ook als we u een betalingsherinnering sturen, bijvoorbeeld bij zwartrijden.

Soms moeten we uw politiegegevens delen met andere organisaties. Bijvoorbeeld:

  • met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) als u uw boete niet op tijd betaalt
  • met het Openbaar Ministerie (OM) of de politie als wij aangifte doen van een incident.

Ook schakelen we soms bedrijven in die namens de gemeente met uw gegevens werken. Denk aan incassobureaus, IT-bedrijven of bedrijven die onze gegevens veilig opslaan. Met deze bedrijven maken we duidelijke afspraken over hoe zij met uw gegevens omgaan. Deze afspraken staan in een verwerkersovereenkomst.

Rechten

Voor politiegegevens gelden andere regels dan bij gewone persoonsgegevens (zoals in de AVG). U heeft wel het recht om te zien welke politiegegevens de gemeente van u heeft. Wilt u weten welke gegevens dat zijn? Neem contact met ons op.

Zijn uw politiegegevens volgens u niet juist of niet compleet? Dan kunt u de gemeente vragen om deze aan te passen. U kunt ook vragen om uw gegevens te verwijderen of om de verwerking ervan te beperken. Bent u het niet eens met een proces-verbaal of een boete? Dan kunt u bezwaar maken of in beroep gaan.

Als wij uw verzoek om gegevens te corrigeren, verwijderen of de verwerking te beperken goedkeuren, krijgt u daar een bericht van. Soms wijzen wij een verzoek af. Dat doen we bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

  • Uw verzoek zit een onderzoek of rechtszaak in de weg
  • het kan strafbare feiten helpen verbergen
  • Het maakt opsporing of strafvervolging moeilijker
  • Het heeft gevolgen voor de openbare veiligheid
  • Het schaadt rechten of vrijheden van andere mensen
  • Als het gevolgen heeft voor de nationale veiligheid
  • De wet zegt dat wij de gegevens moeten bewaren
  • Het verzoek is niet logisch of overdreven