Ga naar de inhoud

Privacyverklaring behandeling vergunning

Specifieke informatie over de verwerking van persoonsgegevens door de gemeente Meppel bij het behandelen van een aanvraag van een vergunning.

Verantwoordelijke voor verwerking

De gemeente is verantwoordelijk voor het verwerken van uw persoonsgegevens als u een vergunning aanvraagt voor een evenement. Dit geldt ook voor vergunningen, ontheffingen en meldingen volgens de Drank- en Horecawet.

Omgevingswet

De gemeente is verantwoordelijk voor het verwerken van de persoonsgegevens uit berichten uit de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).Uw persoonsgegevens komen dan via dat systeem bij de gemeente terecht. De gemeente gebruikt deze gegevens om uw aanvraag of melding te behandelen. In dit geval zijn de gemeente én de Minister van Binnenlandse Zaken samen verantwoordelijk voor het verwerken van uw gegevens.

Doel

We verwerken persoonsgegevens voor het behandelen van aanvragen voor:

  • Evenementenvergunningen
  • Omgevingsvergunningen
  • Vergunningen, ontheffingen en melding in verband met de Drank- en Horecawet

Wegens wettelijke voorschriften en gemeentelijke verordeningen zijn persoonsgegevens nodig voor:

  • Voorbereiden
  • Advies geven
  • Besluiten nemen
  • Geschillen behandelen
  • Heffen van leges
  • Accountantscontrole

Grondslag

We verwerken persoonsgegevens om een vergunning te geven op basis van de:

  • Gemeentewet
  • Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
  • Drank- en Horecawet
  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO)

Categorieën persoonsgegevens

Voor de aanvraag voor een evenementenvergunning of voor vergunningen, ontheffingen en meldingen in verband met de Drank- en Horecawet, gebruiken we verschillende categorieën persoonsgegevens:

  • Persoonlijke gegevens: zoals naam, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht en gezinssamenstelling
  • Contactgegevens: zoals e-mailadres, telefoonnummer en adres
  • Financiële gegevens: zoals uw rekeningnummer
  • Strafrechtelijke gegevens: bijvoorbeeld gegevens die nodig zijn voor een Bibob-toets (controle op criminele activiteiten)

Voor het afgeven van een omgevingsvergunning of het behandelen van een melding op basis van de Omgevingswet, gebruiken we de volgende persoonsgegevens

1. Voor het doorsturen van het bericht:

  • Over gebruikers:
    • Gegevens om contact met u te kunnen opnemen, zoals uw naam, organisatienaam, adres, e-mailadres en telefoonnummer
    • Gegevens om te controleren wie u bent, zoals uw burgerservicenummer (BSN) of het identificatienummer van de organisatie
    • Informatie die nodig is om uw aanvraag te beoordelen, zoals:
      • Wat u wilt doen (de activiteit)
      • Waar u dit wilt doen (de locatie)
      • Of u eigenaar bent of een ander recht heeft op die plek
      • Financiële gegevens
  • Anderen die betrokken zijn bij de activiteit:
    • Gegevens die nodig zijn om de aanvraag te beoordelen, zoals:
      • Naam, adres, telefoonnummer, functie
      • Bewijs dat deze persoon deskundig is (vakbekwaamheid)

2. Voor het verwerken van persoonsgegevens bij samenwerken:

  • Over initiatiefnemers (degene die de aanvraag doet):
    • Gegevens om contact met u op te nemen, zoals uw naam, de naam van uw organisatie, adres, e-mailadres en telefoonnummer.
    • Gegevens om te controleren wie u bent, zoals uw burgerservicenummer (BSN) of het organisatienummer.
    • Informatie die nodig is om de aanvraag melding of het bescheiden te beoordelen, zoals:
      • Wat u wilt doen (de activiteit)
      • Waar u dat wilt doen (de locatie)
      • Of u eigenaar bent of een ander recht heeft op die plek
      • En financiële gegevens
  • Anderen die betrokken zijn bij de activiteit:
    • Gegevens die nodig zijn om de aanvraag, melding of het bescheiden te beoordelen, zoals:
      • Naam, adres, telefoonnummer, functie
      • Bewijs dat deze persoon deskundig is (vakbekwaamheid)

Ontvanger

Bij de behandeling van een aanvraag voor een vergunning kan het nodig zijn om uw persoonsgegevens te delen. Bijvoorbeeld met bevoegde organisatie zoals de regionale uitvoeringsdienst (RUD) en de provincie. Ook kunnen wij advies inwinnen bij adviesorganen en welstandorganisaties.

Herkomst persoonsgegevens

Voor het behandelen van een aanvraag voor een evenementenvergunning of voor een vergunning, ontheffing of melding voor de Drank- en Horecawet, krijgen wij uw persoonsgegevens van u of van de organisatie die de aanvraag doet.

Voor het behandelen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning of een melding voor de Omgevingswet, krijgen wij uw persoonsgegevens via het landelijke systeem (DSO). Soms krijgen wij ook extra gegevens via andere organisaties waarmee we samenwerken om uw aanvraag of melding goed te kunnen beoordelen.

Geautomatiseerde besluitvorming

Wij maken geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming voor het beoordelen.

Rechten van betrokkenen

Voor de verwerking van gegevens van de aanvraag voor een evenementenvergunning of voor een vergunning, ontheffing of melding voor de Drank- en Horecawet, kunt u bij de gemeente Meppel gebruikmaken van uw rechten over uw persoonsgegevens. Deze vindt u in de algemene privacyverklaring.

Als uw rechten over persoonsgegevens gaan in het landelijke systeem (DSO) mag u:

  • Uw gegevens bekijken (recht op inzage)
  • Vragen om gegevens te verbeteren of te verwijderen
  • Vragen om minder gebruik te maken van uw gegevens

Voor deze rechten kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Stuur dan een e-mail naar: postbusfg@minbzk.nl. Meer informatie vindt u in de privacyverklaring van het Omgevingsloket.

Bewaartermijnen

Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor we ze hebben gekregen. Soms moeten we gegevens langer bewaren, omdat de wet dat zegt. We bewaren de behandeling aanvraag voor vergunningen zo lang als staat in de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020.

Landelijk systeem

  • Persoonsgegevens die wij delen met andere organisaties om samen te werken aan uw aanvraag of melding, bewaren wij maximaal 1 jaar. Tenzij ze langer nodig zijn voor de behandeling
  • Als u het aanvraagformulier nog niet heeft ingediend, dan bewaren we de gegevens maximaal 1 jaar. Die termijn begint op het moment dat u voor het laatst iets heeft aangepast in het formulier
  • Als u een aanvraag of melding doet volgens de Omgevingswet, dan bewaren we uw persoonsgegevens in het landelijke systeem (DSO) maximaal 1 jaar. Tenzij ze langer nodig zijn om uw aanvraag goed te kunnen behandelen