Ga naar de inhoud

Ongewenst verhuurgedrag

Als u een huurwoning huurt of zoekt en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regels, dan kunt u online uw klacht melden. Bijvoorbeeld als u gediscrimineerd of bedreigd wordt. Of als u onterecht uw borg niet terugkrijgt. Huurt u een woning van een woningcorporatie, dan meldt u uw klacht daar.

Hoe het werkt

  • U kunt de melding online doen met het digitale meldingsformulier en Digid
  • Lukt dit niet dan kunt u ook bellen met 14 0522
  • Of maak gebruik van het algemene contactformulier

Wat kunt u melden

  • Discriminatie. Een verhuurder wijst u af door uw ras, godsdienst, politieke voorkeur, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte
  • Intimidatie. Een verhuurder bedreigt u of maakt u bang
  • De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg
  • De servicekosten zijn oneerlijk en/of onredelijk. Of de verhuurder geeft hiervan geen jaarlijks overzicht
  • De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten
  • De verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst
  • De verhuurder geeft geen duidelijke informatie over:
    • uw rechten en plichten
    • afspraken over een mogelijke borg
    • de servicekosten
    • de contactgegevens van de beheerder/verhuurder
    • de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente (vanaf 1 januari 2024)

  • De huurovereenkomst zit vast aan de arbeidsovereenkomst
  • De verhuurder gebruikt een taal die u als arbeidsmigrant niet (goed genoeg) begrijpt

Zie ook

Meer informatie