Ongewenst verhuurgedrag
Als u een huurwoning huurt of zoekt en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regels, dan kunt u online uw klacht melden. Bijvoorbeeld als u gediscrimineerd of bedreigd wordt. Of als u onterecht uw borg niet terugkrijgt. Huurt u een woning van een woningcorporatie, dan meldt u uw klacht daar.
Hoe het werkt
- U kunt de melding online doen met het digitale meldingsformulier en Digid
- Lukt dit niet dan kunt u ook bellen met 14 0522
- Of maak gebruik van het algemene contactformulier
Wat kunt u melden
- Discriminatie. Een verhuurder wijst u af door uw ras, godsdienst, politieke voorkeur, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte
- Intimidatie. Een verhuurder bedreigt u of maakt u bang
- De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg
- De servicekosten zijn oneerlijk en/of onredelijk. Of de verhuurder geeft hiervan geen jaarlijks overzicht
- De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten
- De verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst
- De verhuurder geeft geen duidelijke informatie over:
- uw rechten en plichten
- afspraken over een mogelijke borg
- de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder/verhuurder
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente (vanaf 1 januari 2024)
- De huurovereenkomst zit vast aan de arbeidsovereenkomst
- De verhuurder gebruikt een taal die u als arbeidsmigrant niet (goed genoeg) begrijpt