Ondersteuning in het huishouden

Iedereen moet kunnen leven in een gestructureerd huishouden. Daar kunnen de meeste mensen (samen met gezinsleden) zelf voor zorgen. Veel mensen hebben familieleden of buren die een deel van het huishouden op zich nemen en sommigen maken gebruik van een schoonmaakster. Veel apparaten helpen het huishouden te verlichten. Denk dan aan de (af-)wasmachine, droogtrommel, magnetron en de kruimeldief. Als deze mogelijkheden niet meer zorgen dat u zelfredzaam bent in u huis én u heeft een handicap , dan kan de gemeente samen met u kijken wat er nodig is om dit probleem op te lossen.

Voorwaarden voor ondersteuning via de gemeente

  • U woont in de gemeente Meppel
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart
  • U ondervindt belemmeringen bij het op orde houden van uw huishouden. In het huis kan niet goed geleefd worden, het is geen veilige basis meer voor u en uw eventuele gezinsleden. Het wordt moeilijker om bezoek te ontvangen en u gaat er niet meer op uit.
  • Er zijn geen andere mogelijkheden om uw probleem zelf op te lossen
  • Er is een medische oorzaak voor de beperkingen
  • U maakt een afspraak bij het Wmo+loket: Maak online een afspraak.
  • De gemeente onderzoekt of er ondersteuning  in het huishouden noodzakelijk is.

Onderzoek

Als u zich heeft gemeld bij het Wmo-loket vindt er eerst een gesprek plaats om samen met u te kijken welke oplossingen er zijn voor uw probleem. Er kan bij (medisch) advies worden gevraagd om te beoordelen of ondersteuning in het huishouden voor u de juiste oplossing is.

Gesprek met de gemeente

U neemt contact op met het Wmo+ loket:

  • Maak online een afspraak
  • Bel voor een afspraak  via 14 0522
  • Vul online het contactformulier Wmo in. Een Wmo consulent belt u dan terug

De gemeente  Meppel heeft met 18 aanbieders een contract voor Hulp bij het huishouden in het kader van de Wmo.

De aanbieders zijn: Arckin BV; Athomefirst Noord BV; Beter Thuis Wonen Thuiszorg bv; Bions BV; Buurtdiensten; Thalia Thuiszorg; CarePool bv; Chalcedoonzorg BV; De Nieuwe Zorg Thuis; De Zorgzaak bv; Dokter Schoonmaak organisatie bv; Zorgassist (Allerzorg); Medicalhunt BV; Mijn thuiszorg; Thalia Thuiszorg; Tzorg; Thuishulp Gezellig; St Zorg-Samen het Zand en Thuisgenoten BV.

Bekijk het overzicht van zorgaanbieders>>

Als een klant in aanmerking komt voor hulp bij het huishouden via de Wmo, maakt hij of zij zelf de keuze voor een aanbieder.

U kunt uw hulp ook zelf regelen via een persoonsgebonden budget (PGB). Hiervoor gelden uurtarieven

Kosten

Voor de huishoudelijke hulp via de gemeente Meppel betaalt u het landelijke afgesproken  abonnementstarief van maximaal €17,50 per periodebijdrage aan het CAK. De periodebijdrage bestaat uit vier weken. U betaalt met het  abonnementstarief  de eigen bijdrage voor (het gebruik van) een maatwerkvoorziening of pgb. Voor meer informatie over het Abonnementstarief verwijzen wij u graag naar de website van het CAK. U kunt het CAK ook bellen via 0800-1925 (gratis).

Klachten

Wanneer u niet tevreden bent over de huishoudelijke hulp die u via de gemeente krijgt, geeft u dat aan de gemeente door via het klachtenformulier huishoudelijke verzorging (Pdf, 64 kB)

Meer informatie