Veelgestelde vragen Winst uit je Woning

Hier vind u de antwoorden op veelgestelde vragen over de advies- en inkoopactie die de gemeente samen met Winst uit je Woning organiseert.

Waarom organiseert de gemeente deze actie?

Met deze actie en de subsidie willen wij u helpen uw energierekening te verlagen. Zonnepanelen en isolatie zijn hiervoor heel erg geschikt. Daarnaast willen wij u ook helpen uw woning klaar te maken voor het verdwijnen van aardgas. Veel huizen zijn tijdens de bouw beperkt geïsoleerd, Als u nog niet of weinig geïsoleerd hebt, zijn uw stookkosten hierdoor in verhouding hoog. Deze kosten kunt u sterk verlagen door gebruik te maken van deze inkoopactie.

Waarom krijg ik een offerte van een niet-lokale partij?

Tijdens het uitvoeren van de actie wordt er zoveel mogelijk met lokale partijen gewerkt. In de selectieprocedure hebben lokale partijen extra punten gekregen. Echter is het, mede door de omvang van de actie, niet voor elke partij mogelijk alle werkzaamheden vanuit de actie tegen aantrekkelijke voorwaarden uit te voeren. Hierdoor is het mogelijk dat voor uw offerte een niet-lokale partij is gekozen. U bent echter altijd vrij om op eigen initiatief andere uitvoerders te benaderen. Ook kan er altijd om een persoonlijke opname gevraagd worden.

Welke subsidiemogelijkheden zijn er voor mij beschikbaar?

Wanneer u 2 of meer isolatiemaatregelen uitvoert kunt u aanspraak maken op de subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis. Voor meer informatie kunt u zowel Winst Uit Je Woning als het Drents Energieloket benaderen.

Welke financieringsmogelijkheden zijn er voor mij beschikbaar?

Voor zonnepanelen en isolatiemaatregelen is de Energiebespaarlening Drenthe beschikbaar. Hierbij kunt u tot 75% van uw lening gebruiken voor het investeren in zonnepanelen, de overige 25% kunt u bijvoorbeeld inzetten voor vloerisolatie.

Hoe kan ik de offerte goed beoordelen?

Het Drents energieloket kan u helpen met bijvoorbeeld het uitleggen van de offertes.  Voor meer informatie zie www.drentsenergieloket.nl. Het Drents Energieloket is telefonisch bereikbaar op dinsdag en vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur op telefoonnummer 085-7920158 of via info@drentsenergieloket.nl.

Waarom wordt gerekend met andere tarieven van de elektriciteit en gas dan ik zelf betaal?

Voor de berekening van de terugverdientijd van de maatregelen wordt uitgegaan van een gemiddeld prijs. De prijzen dalen per 1 juli 2020. Maar heel veel mensen betalen nog een hoger tarief omdat zij een langer lopend contract hebben.

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

Veel algemene informatie vind u bijvoorbeeld via de website www.milieucentraal.nl. Ook kunt u terecht bij het Drents Energieloket www.drentsenergieloket.nl. Meer vragen en antwoorden over de actie bijvoorbeeld over ondersteuning bij de aanvraag leest u op www.winstuitjewoning.nl